onsdag 11 maj 2011

Ofostrig graviditet!?

Eftersom vi bor i lilla Grästorp och allt sprider sig som en löpeld så vet nog de flesta redan att jag och Peter fick en ofostrig graviditet. För er som undrar vad det innebär så har jag tagit en liten text från en sida på nätet.


Vad händer med en ofostrig graviditet ?

Man vet inte riktigt varför det händer, men tror att det är en "olycka" i utvecklingen. När ett ägg befruktas av en spermie, börjar celldelningen. En del celler bildar embryot och andra bildar moderkaka och fosterhinnor.

Ibland utvecklas inte cellerna som skulle blivit till fostret (ofta för att ett misstag skedde under befruktningen, eller att det finns för få eller för många kromosomer), medan cellerna som ska bli moderkaka och fosterhinnor fortsätter utvecklas.

Kroppen uppfattar då inte att det inte finns något embryo och graviditetshormoner som förhindrar missfall fortsätter att produceras.

Om man under ultraljudsundersökning ser att en fostersäck som är större än 20mm inte innehåller något embryo, så kan sonografen ställa diagnosen ofostrig graviditet eller uteblivet missfall. Hela fostersäcken måste undersökas med vaginalt ultraljud innan diagnosen kan bekräftas. Om diametern är mindre än 20mm kan det vara så att graviditeten är i ett tidigare skede än vad du trott. I sådana fall får du förmodligen göra ytterligare en undersökning en eller två veckor senare. Om det fortfarande inte finns något embryo då, så kan man bekräfta diagnosen.


Livet går vidare och vi har tänkt vänta ett tag innan nästa försök så min kropp för återhämta sig, men när tiden är inne så smäller de :)
Tusen tack till alla som varit rara och visat sympati. Det värmer i hjärtat.

2 kommentarer:

  1. Jag hade ingen aning, kram på er bägge. Ta hand om varandra, kram <3

    SvaraRadera
  2. Hej, jag läste din gripande historia om ofostrig graviditet och skulle vilja att du kontaktade mig på pernilla.hjort@hotmail.com. MVH Pernilla

    SvaraRadera